Merkitkää kalenteriin tuleva helajuhla, joka on 24.-26.5 Parkanon leirikeskuksessa, monelle jo tuttu paikka.
Ilmoittautuminen on nyt auki kaikille, ilmoittautumislinkki on alla. Aikaa on 2.5. asti.
Lukekaa ohjeet huolellisesti!
Merkitkää kalenteriin tuleva helajuhla, joka on 24.-26.5 Parkanon leirikeskuksessa, monelle jo tuttu paikka.
Ilmoittautuminen on nyt auki kaikille, ilmoittautumislinkki on alla. Aikaa on 2.5. asti.
Lukekaa ohjeet huolellisesti!
Pohjolan noituus: magian historia Pohjoismaissa on kirjoittanut uskontotieteilijä ja filosofian tohtori Karolina Kouvola, jonka aikaisempia teoksia ovat esimerkiksi Pohjolan jumalattaret ja Helsingin henget. Tämän kirjan kustantamo on Atena (atena.fi).
”Yksi kirja ei voi vastata kaikkiin kysymyksiin, mutta pyrin tarjoamaan mahdollisimman kattavan kuvan magiasta, taikuudesta ja noituudesta Pohjoismaissa rautakaudelta nykyajan kynnykselle,” Kouvola kirjoittaa esipuheessaan. Hän on taidokkasti onnistunut tiivistämään tämän aihealueen niin, että kirja on yllättävän ohut: vain 192 sivua liitteineen päivineen. Kouvola myös kannustaa lukijoita hyödyntämään kirjan lähdeviitteitä jos he haluavat löytää lisälukemista.
Kirja alkaa esipuheella ja johdannolla siitä, mitä magia oikeastaan on, mihin sitä käytettiin, ketkä ovat sitä käyttäneet, sekä miten erilaiset uskontoperinteet ovat törmänneet – toisinaan rakentavasti, toisinaan tuhoavasti. Kouvola tuo myös esille esimerkiksi sen, miten saamelaisia on toiseutettu ja eksotisoitu historian saatossa, mutta hän ei ulkopuolisena käsittele saamelaisten uskontoa tai uskomushistoriaa.
”Sana noaidi löytyy kaikista saamelaiskielistä sekä joistakin muistakin suomalaisugrilaisista kielistä, kuten suomesta muodossa noita ja virossa muodossa noid. On arveltu, että kantasana nojta olisi suomalaisugrilaista juurta,” Kouvola kertoo sanan historiasta.
Siirrymme noituuden yleiskatsauksesta raudakaudelle, jossa Kouvola käsittelee muun muassa viikinkien moninaisia magianharjoittamisen tapoja ja perinteitä; sekä kertoo lyhyesti rautakauden magiasta nykyisen Suomen alueella, josta saatu tieto perustuu paljolti arkeologisiin löytöihin ja tutkijoiden tulkintoihin.
”Rautakautta tarkastaeltaessa on hyvä pitää mielessä, että nykyisen Suomen alueella asunut väestöryhmä ei puhunut kielenään nykysuomea. Suomenlahden rannikkoalueilla on asunut germaanisia kieliä ja itämerensuomea puhuneita ihmisiä, kun taas syvemmällä nykyisen Suomen alueella puhuttiin saamelaiskielten edeltäjiä,” Kouvola muistuttaa.
Raudakaudelta jatkamme matkaa keskiaikaan ja katsomme miten noituus on näkynyt käräjätuvissa. Jälkimmäisestä aiheesta Kouvola kirjoittaa kattavasti ja tuo esille miten noituusoikeudenkäynnit erosivat Pohjoismaissa muuhun Eurooppaan verrattuna.
”… Aikaisemmat arviot miljoonista vuosien 1450-1750 välillä [Euroopassa] noituussyytösten kohteeksi joutuneista ovat olleet reilusti yläkanttiin mitoitettuja,” Kouvola mainitsee. Syytettyjen ihmisten määrän arvioidaan nykyisin olevan noin 200 000. Ruotsissa ja Suomessa noituusoikeudenkäyntejä käytiin pääasiassa 1600-luvulla.
Kouvola käsittelee lopuksi taikuutta Suomen ja Karjalan alueella esimodernilla ajalla. Hän kertoo muun muassa heidän maailmankuvastaan, miten taikoja tehtiin, mitä luonto ja väki ovat, sekä tietenkin tietäjistä ja heidän loitsuistaan,
Mielestäni Kouvola kirjoittaa kattavasti, selkeästi, sekä neutraalisti. Teos kannattaa lukea rauhassa jotta ehtii sisäistämään annetun tiedon eikä tule informaatioähkyä.
Sanoisin, että kirja on oikein erinomainen yleiskatsaus näinkin laajaan aiheeseen – vaikka onkin lyhyt niin se saavuttaa tavoitteensa ja tarkoituksensa – ja voin suositella sitä muillekin aihepiiristä kiinnostuneille. Kirjallisuutta riittää kahdeksan sivua teoksen lopussa, eli lisälukeminen ei todellakaan lopu kesken jos haluaa syventyä aiheeseen.
Mukavaa keväänalkua kaikille,
Karhukainen ”Hukka”
Yksi ikimuistoisimpia kokemuksia joita minulla on ollut hengellisellä polullani, oli Astuvansalmen kalliomaalauksilla vierailu. Jo matkan päästä tunsin, miten jokin muuttui – alkoi kihelmöimään iholla, ja tämä on itselleni varma merkki siitä, että lähestyin väekästä (”energistä”, voimakasta, pyhää) paikkaa.
Maalauksien näkeminen oli pysäyttävää. Paitsi että nämä maalaukset ovat uskomattoman arvokkaita mm. ikänsä vuoksi, on tämä paikka myös mitä todennäköisimmin ollut hengellisesti tärkeä alue.
Astuvansalmen kallio myös näyttää kasvoilta jos katsoo sitä vesiltä, itse en valitettavasti tätä nähnyt sillä olin autolla liikenteessä.
Minusta tuntui, että kalliomaalausten läheisyyteen oli kerääntynyt paljon väekästä voimaa, joka ikään kuin väreili ilmassa.
Tämänähetkisen tietämyksen mukaan ne ihmiset, jotka ovat nämä maalaukset tehneet, eivät olleet samaa kansaa nykysuomalaisten kanssa, vaan ”me” olemme saapuneet myöhemmin tälle alueelle – tosin vaihtelevia näkemyksiä arkeologian ym. tieteenaloilla on.
Ajoitusten mukaan Astuvansalmen maalaukset on tehty 6000–4200 vuotta sitten (Jussila 1999).
Se, mikä on jäänyt mieleeni vahvimpana kokemuksena tässä upeassa paikassa oli kämmenen kuva kallionseinämässä.
Vaikka minulla ei välttämättä ole minkäänlaista veri- tai geenisidettä niihin ihmisiin, jotka ova tehneet nämä maalaukset, tunsin syvää yhteyttä kämmenen kuvaan – kuin joku menneestä olisi sen kautta sanonut:
”Olin täällä, olin olemassa!”
Siinä oli jotain niin inhimillistä, jotain niin arkista – jotain niin pyhää.
Alkaa itkettää (hyvällä tavalla) kun vain muistelen kokemusta!
Hiljennyin maalauksien luokse pitkäksi aikaa, ihan vain katsomaan, ihmettelemään ja pohtimaan. Ajattelin aikaa, ihmisyyttä, mennyttä ja tulevaa, sielunkiertoa ja pyhyyttä.
Lausuin muutamat runot jotka koin tilanteeseen sopiviksi, jätin pienet juoma-antimet parkkipaikan lähellä kasvavan suuren männyn juurelle, ja otin kuvat muistoksi vierailustani.
Jos nyky-Suomen alueen kalliomaalaukset kiinnostavat, suosittelen lämpimästi lukemaan ”Suomen esihistorialliset kalliomaalaukset”, kirjoittanut Ismo Luukkonen.
Oikein mukavaa kevään odotusta!
Karhun kansa juhlii Talvennapaa Naantalissa pe-su 19.-21.1.2023.
Talvennapa on keskitalven juhla, jolloin talven selkä taittuu ja Karhu kääntää kylkeään talvipesässä: ollaan talven lakipisteessä, josta lähdetään laskeutumaan kohti kevättä ja kesää. Juhlaa juhlitaan yhdessäolon, hyvän ruuan, yhteisten rituaalien sekä saunomisen merkeissä. Juhlassa pätevät turvallisen tilan periaatteet, eikä minkäänlaista syrjintää tai huonoa käytöstä tekojen tai esimerkiksi vitsailukulttuurin suhteen hyväksytä. Alkoholin käyttö on sallittua, mutta örveltäminen ja muu huono käytös ei.
Paikassa on majoitustilaa korkeintaan 16 hengelle. Majoitus on yhteistilassa. Valitettavasti leirikeskus ei ole esteetön. Leirikeskuksen tarkempi osoite kerrotaan osallistujille lähetettävässä juhlakirjeessä.
Juhlan hinta on 20 € / aikuinen. Lapset voivat osallistua vanhemman tai huoltajan seurassa: 7-14 vuotiaat 10€/hlö, alle kouluikäiset lapset ilmaiseksi. Osallistumismaksu kattaa majoituksen ja juhlan ohjelman. Ruokamaksu on 15 €, sisältäen viikonlopun ruoat (perjantain iltapala, lauantain ja sunnuntain aamupalat, lauantain lounas ja lauantain päivällinen). Alle 15-vuotiaat maksavat ruoasta 10 € ja alle kouluikäisille ruokailu on maksuton. Yhteisruokailuun ei ole pakko osallistua. Yhteisruokailuun ilmoittaudutaan tapahtumaan ilmoittautumisen yhteydessä.
Ilmoittautuminen tapahtumaan lomakkeen kautta: https://forms.gle/BVNt6HuroTf1eRkq7
Mikäli et halua, että tietojasi säilytetään ja käsitellään Google Forms -pilvipalvelussa (josta ne poistetaan tapahtuman jälkeen), voit myös ilmoittautua sähköpostitse lähettämällä lomakkeessa kysyttyä vastaavat tiedot osoitteeseen karhunkansanjuhlat@gmail.com.
Mukaan majoittuen mahtuu 16 ensimmäiseksi ilmoittautunutta. Huomioithan, että vasta juhlamaksun maksaminen varmistaa paikkasi, ja vain eräpäivänä (9.1.) tilillä näkyvät maksut huomioidaan, ellei kanssasi ole sovittu erityisjärjestelyistä. Jos siis eräpäivä tuottaa ongelmia, tai tarvitset muuten apua maksujärjestelyiden kanssa, ota rohkeasti yhteyttä järjestäjiin ja sovitaan asia erikseen. Ilmoittautuminen on sitova siten, että jo maksettua juhlamaksua ei palauteta, mikäli peruneen osallistujan tilalle ei saada uutta. Ilmoitathan välittömästi, mikäli et pääsekään juhlapaikalle, jotta jonossa olevat saavat mahdollisuuden osallistua!
Jos sinulla on kysyttävää ilmoittautumisesta, kuljetuksista tai mistä tahansa muuhun juhlaan liittyvästä, voi olla järjestäjiin yhteydessä sähköpostitse osoitteessa karhunkansanjuhlat@gmail.com.
Tervetuloa juhlaan
Kokoonnuimme yhdessä lokakuisena viikonloppuna juhlistamaan kekriä, josta vanhastaan alkaa uusi sato- ja karjanhoitovuosi; juhlassa muistimme myös esivanhempiamme ja osoitimme kiitollisuutta menneestä vuodesta.
Saimme viikonloppuna nauttia loppusyksyn ruskan väriloistosta sekä kauniista säästä. Ja kuten aina, kiitän kaikkien juhlioiden puolesta keittiönväkeä erinomaisesta ruuasta. Kekripukki kävi myös hakemassa oman osuutensa ruuasta ja juomasta.
Juhlassa halukkaat saivat osallistua saunarituaaliin, jossa jätimme taakse menneen vuoden taakkoja sekä vahvistimme yhteyttä esivanhempiin.
Lauantai-iltana oli myös mahdollisuus osallistua noitumiseen (rekonstruktoitu itämerensuomalainen ’shamanistinen’ sessio). Noitumisen aikana ja sen jälkeen koettiin paljon tuonpuoleiseen matkanneiden läsnäoloa ja kosketusta. Oli tilaa ja aikaa puhua kuolemasta, kuolleista ja surustaan avoimesti – kirjoittajan mielestä tämä oli hyvin katarttinen kokemus.
Juhlan lopuksi oli hyvä lähteä kotimatkalle matkaloitsun ja auton syntysanojen turvin.
Ensi juhlaan!
Kiitos kaikille ilmoittautuneille, kekriin ilmoittautuminen on nyt kiinni ja täynnä!
Oikein mukavaa kekrin ja syksyn aikaa kaikille!
Auta minua,
taattoseni Tuonelasta,
maamoseni maaemästä,
kaikki suuret sukukunnat,
heleät heimokunnat,
kalliit syntyiset!Muista minua,
taattoseni Tuonelasta
maamoseni maaemästä,
kaikki suuret sukukunnat,
heleät heimokunnat,
yhdeksästä polvesta
yhdeksänteen polveen,
muistetut ja muistamattomat,
tiedetyt ja tietämättömät,
kaikki minua auttavat ja rakastavat,
päästävät ja pelastavat!
Kekriä juhlitaan loka-marraskuun vaihteessa. Karhun kansa kokoontuu silloin yhteen juhlistamaan vuodenvaihdetta, esivanhempia ja tuonilmaisiin lähteneitä läheisiä. Monet vanhat kekriperinteet ovat säilyneet nykypäiviin saakka joulun aikaan siirtyneinä. Tällaisia tapoja ovat esimerkiksi runsas syöminen, vainajien muistaminen ja kekripukkien vierailu.
Ulos sytytetään pyhä kekrivalkea, jota pidetään yllä juhlallisuuksien ajan. Juhlatilaan valmistetaan vainajien pöytä, jolle kerätään valokuvia ja muistoesineitä edesmenneistä sukulaisista ja ystävistä. Vainajille kootaan illan juhla-aterian ruuista oma lautasellinen, heille esitetään yhdessä Vainajien rukous ja heitä muistetaan ajatuksin, sanoin ja lauluin.
Kekrin juhla-aterian tultua tarjolle on sauna varattu vainajille, eikä elävien pidä tänä aikana mennä heitä siellä häiritsemään. Juhlaruokailun aikana paikalle saattaa ilmaantua yksi tai useampi kekripukki vierailulle ja hämmennystä aiheuttamaan. Kekripukkeja lahjotaan ruualla ja juomalla, jotta he lähtisivät pois tekemättä tuhoja. Myöhemmin illalla vainajat maanitellaan antimien avulla ulos saunasta, jotta elävät pääsevät vielä kylpemään.
Tämän vuoden Kekri juhlitaan Parkanossa, Vahojärven leirikeskuksessa.
Juhlaan mahtuu yhteensä 50 henkilöä ja juhla täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Juhlamaksu on 25€ yli 15-vuotiailta, 15€ 7-14 -vuotiailta ja päiväkävijöiltä 10€. Alle kouluikäiset siis juhlivat maksutta.
Erillinen ruokamaksu on 25€ yli 15-vuotiailta, 15€ 7-14 -vuotiailta ja 10€ päiväkävijältä. Maksuohjeet saat sähköpostitse ja maksun eräpäivä on 13.10..
Mikäli maksun maksamisessa on hankaluuksia, älä pelkää ottaa yhteyttä juhlanjärjestäjiin.
Keväällä ennen ensimmäistä verkonlaskua, varmistan saaliin saannin rituaalilla. Kuten metsästäessänikin, osoitan kalastamiseen liittyvälläkin rituaalilla, etten ole sen parempi tai pahempi kuin muutkaan luomakunnan eläjät. Suhtaudun veteen, veden haltijoihin ja kaikkiin sen eläjiin nöyrällä kunnioituksella. Osoitan pyytäväni, enkä riistäväni kalaa veden väeltä.
Yksi tapani on keväällä rantojen sulina ollessa kahlata eräässä lahdessa veden varassa kasvavan tervalepän äärelle. Lepän äärellä jätän antimiksi hopeasta vuoltuja siluja veden väelle.
Toinen tapani on ennen verkonlaskua pudottaa veneen reunan yli hopeasta vuoltuja siluja syvänteeseen, johon ensimmäinen verkko tullaan laskemaan. Antimiksi hopean sijasta käytän myös viinatilkkaa järviveteen valuttamalla, tai upotan kolme itse tekemääni punaisella langalla toisiinsa sidottua tuohisormusta kivipainolla järven pohjaan.
Molemmissa tapauksissa esitän lyylien, eli antimien jättämisen jälkeen seuraavan luvun joko laulaen tai lausuen:
Vellamo ve’en emäntä,
Ahti aaltojen isäntä.
Anna miulle ahvenia,
pitkäpiikkiselkäsiä.
Muikkuja hopeaisia.
Veen viljojasi komeita.
Avarasta aitastasi,
alta aaltojen syvien.
Uusin rituaalin joka kevät jäiden lähtiessä tai niiden jo lähdettyä. Tämä on pyyntöni, jota vastaan odotan saavani kalasaalista. Pyyntöni osoitan erityisesti ennen vuoden ensimmäistä verkonlaskua. Pääsääntöisesti pyydän muikkua ja ahventa, mutta tokihan sentään muutkin kalat kelpaavat.
Kevään ensimmäisestä kalasaaliistani lasken kiitokseksi 1-3 kalaa elävinä takaisin veteen. Suurin osa saaliista päätyy ilman muuta ruokapöytään, joista 1-3 ruoaksi valmistettua kalaa jätän saatesanoin pitämyspuun äärelle antimiksi sukuni vainajille. Täten kaikki osapuolet saavat osansa kevään ensimmäisestä kalasaaliistani. Samalla tässä rituaalikokonaisuudessa toteutuu perinteinen saaliin jatkuvuuden varmistaminen. Ajatuksenani on, että ”pyydän ottaakseni vain sen, jonka tarvitsen” ja tunnustan arvostavani ja kunnioittavani saalistani. Olipa saaliin määrä sitten pienempi tai suurempi, se ansaitsee aina kiitollisuuden osoituksen.
Verkkokalastuksen lisäksi pidän myös pilkki- ja onkikalastuksesta. Muistan äitini joskus kertoneen, että ennen vanhaan ongen syöttiin sylkäistiin ja vasta sitten onki laskettiin järveen. Hän kertoi, että kyllä sillä konstilla ainakin ennen kala hyvin onkeen kävi. Kireitä siimoja!
-Hiienlieko
Toukokuun loppu kielii ympäristössä näyttävästi alkavasta kesästä. Kevätkylvöt on tehty ja uusi kasvun ja kukoistuksen aikakausi on alkamassa. Tuntuu kuin koko maailma syntyisi uudelleen pitkän ja pimeän talven jälkeen. Kevät on rinnassa ja se tuntuu hellivänä palona syvällä sisimmässä samalla, kun armas aurinko lämmittää talven kalvattamaa ihoa. Ilmassa on Ukon vakkojen tuntua. Harmi vain, etten aina työkiireideni tai sitten vain muiden kiireideni takia pääse ottamaan osaa Karhun kansan järjestämiin Helajuhliin tai toisin sanoen Ukon vakkoihin. Ukon vakat ovat itselleni erityisen tärkeä ja merkityksellinen pyhä, enkä aio jättää sitä noteeraamatta. Kerron teille nyt, kuinka vietän Ukon vakkoja kotonani.
Sauna on pyhitetty ja lämmitetty. Siellä peseytyy pois edellisen talven kylmyys ja pimeän vuodenajan pysähtyneisyys. Kuukausi sitten käymään laitettu kotiolut on valmista ja pienimuotoinen juhla-ateria on valmistettu. Siihen kuuluu keväällä itse kalastettua muikkua, edellisenä talvena pyydettyä riistaa, perunaa, naurista ja muita juureksia, leipää ja tietysti itse valmistettua olutta. Kaikkea tätä ei kuitenkaan ole tarkoitettu vain itselle, vaan osansa juhla-ateriasta saavat myös sukuni vainajat ja ukko Ilmarinen. Tätä varten olen valmistanut tuohiroveen, johon laitan osaset juhla-ateriasta ja tämän lisäksi joukkoon tulee vielä olutmaltaita.
Antimia sisältävän tuohiroveen kannan mukanani pitämyspuun äärelle, jonka rungon ympärille sidon sinisestä, punaisesta ja valkoisesta villalangasta valmistetun nauhan. Esitän tervehdyksen:
Terve maa ja terve vuoret!
Terve ilma, terve veelle!
Terve mettä ja Tapio!
Terve kuuluisa kuningas!
Terve haltiat haossa!
Terve tervehyttäjälle!
Pitämyspuun alla sytytän tulet ja esitän tulen synnyn:
Iski tulta ilman Ukko
Välähytti valkiaista
Kolmella kokon sulalla
Kirjavia käärmehiä
Tuiskahti tulikipuna
Pohjan päästä, päältä päivän
Halki kuuen kirjokannen
Yltä taivosten yheksän
Läpi maan, läpi manalan
Mähkäsi metät ja vuoret
Hiilsi hiiet, poltti portit
Emänniltä kultahapset
Isänniltä partajouhet
Poltti kätkyen pojalta
Liekun tyttösen tyköä
Siitä vierähti vesille
Selvälle meren selälle
Alle aaltojen syvien
Upposi tulikipuna
Vieri virtoihi suvannon
Päivänä koin kolmantena
Neljäntenä ehtosella
Söi tulen sinine siika
Söi lohi punane siian
Lohi luotojen lomassa
Kipunan tuon kuumottaissa
Harmaa hauki piikkihammas
Sata syltä leuan pohjat
Nielasi lohen tulisen
Joutu tuo tulikipuna
Hauen suolen soikuroihi
Suuren veen suen mahoihi
Tuo on vanha Väinämöine
Nenässä utusen niemen
Tuumiivi, ajattelevi
On tuuma tulen varalle
Maan matosia keräili
Tuonen toukkia manalta
Poltti vaskivenhosessa
Rautasessa ruuhessansa
Tuhkan kylvi kynnökselle
Sariolan salmen päähän
Siitä liinoja sikisi
Hampunvarsia vesovi
Siitä vanha Väinämöine
Niitti niemen, työsti liinan
Niistä nuotaksi punovi
Harmaan hauen pyytääksensä
Nuotan sai vetehen viemän
Päivän tuo veti ja toisen
Koko päivän kolmannenkin
Ei nuotassa tyhjän täyttä
Hauki harman alta nousi
Tulensyöjä veen syvistä
Siitä vanha Väinämöine
Miekan huotrasta hapusi
Viilsi hauen vattan halki
Saatii suolesta soroset
Ottipa kerän kätehen
On siinä sinikeräne
Halkasi sinikeräsen
On siinä punakeräne
Halkasi punakeräsen
On pyhä tuli pivossa
Kun nuotio roihuaa, lausun saatesanat asettaessani antimilla täytetyn tuohiroveen tuleen ja valelen olutta pitämyspuun rungolle:
Terve tän maan haltialle.
Terve menneet miun sukuni.
Terve Ukko taivahinen.
Täs osaksenne on lyylit.
Näin sukuni vainajat ja Ukko saavat osansa juhla-ateriasta antimikseen. Esitän vapaamuotoisesti toiveeni vainajille ja lausun sanat Ukolle:
Oi Ukko ylinen vaari
Ilmojen isä ikuinen
Vakkaan antimet valittu
Vanhan taivaisen varaksi
Oi Ukko ylinen vaari
Ilmojen isä ikuinen
Pilvilinnojen pitäjä
Hattaroitten hallitsija
Nosta pilvi luotehesta
Toinen kohti koillisesta
Syrjin yhtehen syseä
Lomatusten loukahuta
Saattele sateita meille
Kostuttele maat ja mannut
Että viljat virkoaisi
Sato kallis sais sateita
Pirottele pilvistäsi
Orahille kasvaville
Anna maillesi makua
Pelloillesi pehmitystä
Ukon maljan nyt myö juomme
Nostetaan ylös pikarit
Kohotellaan kolpakoita
Juhlitaan Ukon pitoja
Nyt juon Ukon maljan ja hiljennyn hetkeksi. Edessäni on kulho, jossa on järvestä nostamaani vettä. Otan kulhosta vettä oikeaan kouraani ja heitän sitä ilmaan. Kuin sateena se laskeutuu pitämyspuun rungolle, sihahtaen tuleen ja päälleni. Kumarran pitämyspuulle päin kolme kertaa ja istahdan tulille. Aloitan juhla-aterian syömisen nyt itse. Siinä istuessani tunnen olevani maailman keskipisteenä. Mielessäni ja sydämessäni ovat edesmenneet sukulaiseni ja samalla tunnen toiveikkuutta alkavan kesän edessä. Kaikkialla ympärillä on aistittavissa uudelleen syntyminen, valo, viljavuus, alkava kasvu ja kukoistus, joka huipentuu Ukon juhlaan. Ukon juhlaan, joka tänä päivänä tiedetään paremmin juhannuksena. Mutta nyt olen tässä hetkessä kiinni. Olo on sanoinkuvaamattoman autuas. Olen kosketuksessa pyhään ja tunnen elon kirkkaan sykkeen rinnassani.
-Hiienlieko
Päivitys 25.4. Kiitos kaikille ilmoittautuneille, juhla on nyt täynnä! Uudet ilmoittautumiset menevät varasijoille.
(See English and Swedish versions below)
Mannun eukko, maan emäntä,
Pane turve tunkemahan,
Maa väkevä vääntämähän!
Ei maa voimoa uuvu,
Eikä nurmi einehiä,
Kuin lie armo antajista,
Lupa luonnon tyttäristä.
SKVR II, 1036
Karhun kansan Hela-juhla
Karhun kansan Hela järjestetään Porissa, Pastuskerin saaressa, 12.5.2023-14.5.2023. Hela-juhla on keväinen kasvun ja hedelmällisyyden juhla, jossa vahvistamme elinvoimaa, rakkautta, intohimoa ja luovaa tulta.
Kevät on uusien versojen nousemisen ja sisäisen tulen syttymisen aikaa. Vuotuisjuhlassamme palava helavalkea kuvastaa sitä hedelmällisyyden hehkua, joka päivien yhä pidentyessä valtaa kaiken elävän ja koko luonnon. Helavalkean ja meidän jokaisen elämän liekki ajaa loitolle menneen talven kylmyyden, kalman ja kuihtumisen. Valo ja väki yhdistää meidät toisiimme ja ympäröivän luonnon sykkeeseen.
Juhlapaikasta
Juhlapaikkana toimii leirikeskus, josta löytyy ruokala/laitoskeittiö ja sali, jossa wc- ja suihkutilat. Majoitustilat 37 hengelle sijaitsevat kahdessa eri talossa, 2–8 hengen huoneissa. Toisesta talosta löytyy wc ja pyörätuolilla kulkeville liuska. Taloissa on puulämmitys. Sauna ja takkatupa on meren rannassa, 300 metrin päässä pihapiiristä.
Poriin pääsee julkisilla yhteyksillä, ja kyytejä juhlapaikalle voi kysellä myöhemmin avattavan kyytilistan avulla.
Ilmoittautuminen ja maksaminen
Ilmoittautuminen juhlaan tapahtuu lomakkeella osoitteessa:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdEHQnTcaIemJfXnjUqPNKzgf2prND24euCAaYmHAgUF2U0bA/viewform
Huomaathan, että Facebook-tapahtumassa osallistujaksi itsensä merkitseminen EI ole ilmoittautuminen.
Ilmoittautumisen eräpäivä on 28.4.2023.
Juhlan hinta on aikuiselle 26€ ja ei-jäsenelle tai jäsenelle, joka haluaa tukea toimintaa hinta on 40€. 7-14-vuotiaat juhlivat 12€ hintaan. Juhlamaksu sisältää majoituksen ja ohjelman.
Juhlassa on yhteisruokailu ja jos haluat osallistua siihen, on viikonlopun ruokien hinta aikuiselle 15€ ja 7-14-vuotiaille 10€. Ruokamaksu sisältää perjantain iltapalan, lauantain aamupalan, lounaan ja juhlapäivällisen, sekä sunnuntain aamupalan. Alle kouluikäiset juhlivat ja syövät ilmaiseksi.
Huomioithan, että vasta juhlamaksun maksaminen varmistaa paikkasi, ja vain eräpäivänä 4.5 tilillä näkyvät maksut huomioidaan, ellei kanssasi ole sovittu erityisjärjestelyistä. Jos siis eräpäivä tuottaa ongelmia, tai tarvitset muuten apua maksujärjestelyiden kanssa, ota rohkeasti yhteyttä järjestäjiin ja sovitaan asia erikseen.
Ilmoittautuminen on sitova siten, että jo maksettua juhlamaksua ei palauteta, mikäli peruneen osallistujan tilalle ei saada uutta. Ilmoitathan välittömästi, mikäli et pääsekään juhlapaikalle, jotta jonossa olevat saavat mahdollisuuden osallistua!
Jos sinulla on kysyttävää ilmoittautumisesta, kuljetuksista tai mistä tahansa muuhun juhlaan liittyvästä, voi olla järjestäjiin yhteydessä sähköpostitse osoitteessa karhunkansanjuhlat@gmail.com.
Tervetuloa juhlaan!
********
In English
The lady of the earth, the mistress of the ground
Make life shoot forth from the peat
and growth from the powerful earth
The earth lacks no potency
nor nourishment in the grass
When there’s the grace of givers
and the promise of Nature’s daughters.
SKVR (“Ancient Poems of the Finnish People”) II, 1036
The Hela celebration of Karhun kansa
Karhun kansa organizes the Hela celebration in Pori, Pastuskeri Lampaluoto on 12.5. 2023.-14.5.2023. Hela is a celebration of growth and fertility, and during the weekend we nourish our lifeforce, love, passion, and creative fire.
Spring is the time of year when fresh shoots sprout out from the earth and an inner fire is kindled. The holy fire burning throughout our celebration symbolizes the glow of fertility, which fills the nature around us and in all living things when the days grow longer and the weather gets warmer. The flames of the holy fire and the blazing life banishes the cold, frigidity, and weariness of winter, and the light and energy connects us with each other and to the heartbeat of the surrounding nature.
The venue
The celebration is held at a camping centre where we have one main building with indoor toilets, showers, kitchen and a dining room. There are bunk beds for 37 people in two separate buildings. Sauna is located by the sea. Camping centre is partly accessible also for participants with disabilities.
You can get to Pori via public transportation, and later, we will publish a list where people can ask for a ride to the venue. If you need any assistance with your travel, feel free to email us and we’ll help you figure it out.
Registration and payment
You need to register for the celebration by using a google form found here (in Finnish)::
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdEHQnTcaIemJfXnjUqPNKzgf2prND24euCAaYmHAgUF2U0bA/viewform
Please note that it is not enough to sign yourself up as ”going” on the Facebook event.
The due date for registration is 28.4.2023.
The cost of the event is 26€ for members of Karhun kansa and 40€ for others. This includes accommodation and program. Community meals are optional, and cost 15€/adult and 10€ for children ages 7 to 14. This includes supper on Friday, breakfast, lunch, and feast on Saturday, and breakfast on Sunday. Children under 7 years celebrate and eat for free.
Please note that in order to ensure your place at the celebration, you need to pay the fee by the due date of 4.5.2023. if you haven’t asked for special terms. If you need special arrangements, eg. a later due date, or if you need to pay in cash on arrival because you don’t have a Finnish bank account, let us know.
The registration is binding, and we can’t give reimbursement of your payment unless we manage to find another participant to take your place. When you have registered for the celebration, let us know immediately if you can’t show up. We need to know if you can’t come as these events tend to get fully booked and we often have a few people on the waiting list.
Language
We will sing or recite the ritual spells and songs in Finnish, but otherwise, most of us know English and some even Swedish. We can translate the texts and send the information letter for non-Finnish speaking participants in these languages. We can arrange for someone to interpret between Finnish and English or Swedish.
If you have anything to ask about registration, transport or anything else related to the Hela celebration, please send us an email at karhunkansanjuhlat@gmail.com.
Welcome to our celebration!
******
På svenska
Och samma på svenska
Markens fru, jordens moder
förmå torvan att spira upp
låt kraftfull jord gro!
Jorden saknar inte makt
ängen är inte utan näring
när givarens välvilja
och löften av naturens döttrar är där.
Finska folkets gamla runor II, 1036
Karhun kansas Hela-fest
Karhun kansa (Björnens folk) arrangerar Hela-fest i Björneborg, Bastuskär 12.5.2023.-14.05.2023. Denna högtid är en vårlig fest med växt och fruktbarhet i fokus. I Hela styrker vi vår livskraft, kärlek, passion och skapande eld.
När våren kommer spirar livet och den inre lågan flammar upp. En helig eld, som brinner genom helgen är en symbol för fruktbarhetens glöd som fyller allt i naturen och alla som lever när dagarna blir allt längre. Denna gnistrande, heliga eld och flamma inom oss kör ut den gångna vinterns kyla, tråkighet och matthet. Ljus och kraft förenar oss med naturens pulsslag.
Om festplatsen
Evenemanget arrangeras på ett lägerområde. I huvudbyggnaden finns storkök, toaletter, festsal och sovplatser. Bastun ligger vid havet. Lägerområdet är del tillgänglig även för personer med funktionsnedsättning.
Till Björneborg kommer man med kollektivtrafik, och då festen närmar sig öppnar vi en lista där man kan komma överens om skjuts till festplatsen. Om någon behöver mer hjälp (t.ex. ni som kommer från utanför Finland), skicka email till oss så hjälper vi gärna.
Anmälande och betalning
Du kan anmäla dig till festen genom googleform här (på finska)::
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdEHQnTcaIemJfXnjUqPNKzgf2prND24euCAaYmHAgUF2U0bA/viewform
Observera att det inte räcker med facebook-anmälan.
Anmäl dig senast 28.4.2023.
Festen kostar 26€ för medlemmar, 40€ för icke-medlemmar och 12€ för barn mellan 7 och 14 år. Detta täcker för boende och program. Om du vill delta i gemensamma måltider (kvällsmål på fredag, frukost, lunch och festmåltid på lördag, och frukost på söndag) kostar det 15€ för vuxna och 10€ för barn mellan 7 och 14 år. Barn under 7 år kan delta i festen och måltider kostnadsfritt.
Kom ihåg att betala avgiften senast på förfallodagen 4.5.2023 för att säkra din plats. Om ni behöver speciellt arrangemang med betalningen, ta kontakt med oss så hjälper vi gärna. Deltagare som kommer från utanför Finland och inte har ett finskt konto kan betala med kontant vid ankomst. Skicka meddelande till oss i detta fall.
Anmälning är bindande och vi kan inte ge återbäring för festavgiften ifall du blir förhindrad att delta, om det inte finns någon som kan ta din plats. Om du är förhindrad, låt oss veta det så fort som möjligt. Festerna fylls ofta till sista plats och ofta har vi också folk i kön, så var snabb med din anmälan!
Språk
Ritualerna utförs på finska, men annars kan de flesta av oss prata engelska eller svenska. Om vi får svenskspråkiga gäster, kan vi översätta texter och informationsbrevet till svenska. Vi kan också arrangera någon att tolka från finska till svenska eller engelska vid behov.
Om du har frågor om festanmälan, resor eller annat, ta kontakt med oss via karhunkansanjuhlat@gmail.com.
Välkommen!